tirsdag 20. oktober 2009

Direkte lenker i kommentarfeltet

Jeg har fått så mange spørsmål den siste uken om hvordan man lager direkte lenker i kommentarfelt, så jeg velger å lage et lite innlegg her for å forklare dere hvordan dere gjør det.
Dere har sikkert sett at noen skriver kommentar og så er noen ord ble blå skrift (blogspotblogger) og klikker man på disse ordene, kommer man direkte til nettsiden som det hentydes til. For å gjøre dette må man bruke noe som heter HTML koder. Men ikke frykt! Man trenger ikke forstå HTLM kodinger for å gjøre dette. Dere kan bare bruke oppsettet under her og bytte med ønskete lenker og ord, så simsalabim, har dere også fått det til.

Alle slike koder i dataspråket, må ha en inngang og en utgang. Derfor må alltid < href =" ">være med. Det første viser til hvilken type kobling det er og krokodilleklammene med /a i mellom, lukker koblingen.

Den røde skriften under her viser hele nettadressen til websiden man ønsker å henvise (her er det min blogg) til og de ordene som er blå, er de ordene i kommantarfeltet som blir med blå skrift og man kan klikke på (Petunias blogg).

Klikk på rammene under, så de blir større/ lettere å lese.

Det siste her ville sett slik ut i et kommentarfelt:


Dette er Petunias blogg og her finner du alle Petunias Fotosafari innlegg.

Jeg håper jeg har klart å forklare og vise dette på en enkle måte, hvis ikke må dere love meg å gi beskjed:) Lykke til!!!
Jeg vil anbefale alle å lage sin egen "testblogg" der man kan leke og prøve seg frem. Denne testbloggen lar du bare være åpen for deg selv. Da trenger man ikke å være redd for å gjøre noe galt på bloggen sin. Og man kan skrive koselige kommentarer til seg selv;)